تازه ترین خبرها
 

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش  طی سخنانی در دوره معارف جنگ  دانشجویان در دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا به انجام فعالیت های تبلیغی از قبیل سخنرانی، تفسیر و تبیین احکام مختلف از جمله دفاع پاک و جنگ متشرعانه روحانیون برای رزمندگان ارتشی در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: روحانیون در جبهه های جنگ علیه باطل، بسیاری از احکام شرعی از جمله احکام رزم اسلامی را برای رزمندگان تشریح و تبیین کردند.

به گزارش روابط عمومی نیروی پدافند هوایی ارتش، حجت الاسلام و المسلمین عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با تبریک هفته بسیج و روز نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس گفت: برای حضور روحانیت در دوران دفاع مقدس هزاران شاهد وجود دارد که فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس از بارزترین شاهدان هستند که می توانند تایید کنند که روحانیت در دفاع مقدس حضور پر رنگ و در طراز انقلاب اسلامی داشته است.

نماینده ولی فقیه در ارتش به اسناد موجود مبنی بر حضور روحانیت در دوران دفاع مقدس در مراکز اسناد ارتش اشاره کرد و گفت: اگر فقط به مراکز اسناد ارتش مراجعه کنید، می فهمید چه تعداد از روحانیون از کدام منطقه و محل خدمتی به جبهه های حق علیه باطل اعزام شدند و چه خدماتی ارائه کردند. فیلم ها و اسناد مستند حاکی از حضور تاثیرگزار روحانیت در دفاع مقدس است.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با ارائه آماری از شهدا، جانبازان و آزادگان سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس گفت: عقیدتی سیاسی ارتش 77 شهید، 503 جانباز و 31 آزاده را در دوران دفاع مقدس تقدیم دفاع از میهن اسلامی کرده است که برخی از آنان روحانی و برخی از کارکنان نظامی عقیدتی سیاسی بودند.

حجت الاسلام محمدحسنی با بیان اینکه تعداد روحانیون شهید، جانباز و آزاده به نسبت جامعه روحانیت، پنج برابر سایر اقشار جامعه در دوران دفاع مقدس است، گفت: این آمار و ارقام مربوط به روحانیون رسمی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و تعداد زیادی هم بدون ثبت در آمار راهی جبهه های جنگ شدند و به شهادت رسیدند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش یادآور شد: روحانیون زیادی به عنوان مبلغ مذهبی در دفاع مقدس حضور یافتند و به درجه شهادت، جانبازی و آزادگی نائل آمدند اما ما خبری از آنان نداریم.

وی خاطرنشان کرد: روحانیت در دوران جنگ و در جبهه نیز با رزمندگان زندگی می کردند. تقریبا هر گردان، گروهان، دسته و گروهی از یک روحانی بهره مند بودند و به جای کلاه فلزی، با عمامه در مناطق جنگی حضور داشتند تا به این شکل حضور معنی دار خود را برای افزایش روحیه سلحشوری رزمندگان نشان دهند.

حجت الاسلام محمدحسنی با اشاره به تقویت روحیه اعتقادی و سلحشوری رزمندگان توسط روحانیون در هشت سال دفاع مقدس بیان کرد:این جمله میان رزمندگان معروف است که می گفتند(( ما با دیدن روحانیون روحیه می گیریم)).

این را هم بگویم که مردم به هر روحانی اینگونه عشق ورزی نمی کرده و نمی کنند بلکه به روحانیت انقلابی، ولایی و راستین عشق می ورزیدند و می ورزند.

نماینده ولی فقیه در ارتش تاکید کرد: بچه مسلمان ها رزم ناپاک را دوست نداشتند. برای جنگ و دفاع پاک و مقدس باید در قالب شرع عمل می کردند. این مسائل را همگان نمی دانستند ولی روحانیون مسائل شرعی را برای آن ها تبیین می کردند.

حجت الاسلام محمدحسنی یادآور شد: پاسخ به شبهاتی از قبیل چرایی مقاومت، جنگ با متجاوزان عراقی، دفاع برای وجب به وجب خاک کشورمان و بیرون راندن اشغالگر از مرزهای کشور مسائل مهمی بود که برای رزمندگان توسط روحانیون تببین می شد. رزمندگان ما به خاطر تبیین درست مسائل شرعی حاضر بودند در راه خدا کشته شوند که وجود هزاران شهید گواه بر این مدعاست .

وی به پشتیبانی روحانیون از رزمندگان در جبهه ها با تهیه اقلام و وسایل مورد نیاز آنان از طریق دعوت مردم به خدمات رسانی در شهرها و روستاها اشاره کرد و گفت: ما تحریم بودیم و به تعبیر امام راحل و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، سیم خاردار هم به ما نمی فروختند. در این شرایط پشتیبانی مادی و خدماتی بسیار مهم بود. باید همه مردم پای کار می آمدند. باید یک نفر در روستاها و شهرستان ها صحبت و کمک های مرد را جمع آوری می کرد. به لطف خدا این مهم توسط روحانیون کشور از جمله روحانیون ارتش و کارکنان عقیدتی سیاسی ارتش انجام شد.

نماینده ولی فقیه در ارتش با اشاره به نقش بیت الرقیه ها و بیت الزهراها در منازل سازمانی ارتش برای  جمع آوری اقلام اولیه رزمندگان گفت: روحانیون و کارکنان عقیدتی سیاسی فضیلت جهاد مالی را برای مردم تبیین کردند تا همه پای کار آمدند و حماسه های ماندگار از خود بجا گداشتند. فیلم ها و اسناد این قبیل اقدامات وجود دارد و بسیار آموزنده است.

حجت السلام محمدحسنی با بیان اینکه روحانیون علاوه بر کارهای تبلیغی در صورت نیاز در کارهای رزمی و عملیاتی نیز ایفای نقش می کردند.

وی به نقش روحانیت در بحث عملیات روانی پرداخت و گفت: اهمیت عملیات روانی کمتر از خود جنگ نبود، از این رو در عملیات روانی هم نقش آفرینی می کردند که دست آوردهای فراوانی برای جبهه خودی و پی آمدهای فراوانی برای جبهه بعثی ها داشت.

 
 
امتیاز دهی