مصاحبه ها

1392/5/30 چهارشنبه

گفت‌وگوي با پژوهشگر فعال حوزه پدافند كتاب‌هاي پدافند هوايي ابعاد دفاع مقدس را به دنيا نشان مي‌دهد

رضا جهانفر به عنوان فعال‌ترين پژوهشگر حوزه دفاع مقدس مركز مطالعات قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) آجا معتقد است: تاليف آثار در حوزه پدافند به دليل شناخته شده بودن‌ رشته‌هاي علوم هوانوردي در دنيا، بهتر مي‌تواند ابعاد دفاع مقدس را به كشور‌هاي ديگر نشان دهد.-

 



نقش نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در سال‌هاي جنگ تحميلي عراق عليه ايران بسيار با اهميت است. وقتي اين نيرو شرايط تحريم را سپري مي‌كرد و با تمسك به تجربه و ابتكار به دفاع از ميهنمان مي‌پرداخت، نيروي هوايي عراق از سوي كشور‌هاي حامي، از جمله شوروي سابق و فرانسه بار‌ها تجديد ساختار مي‌شد تا بتواند به اهداف راهبردي نبرد هوايي خود دست يابد. اهدافي كه در نتيجه دفاع هوايي مطلوب ايراني‌ها، تا اندازه زيادي ناكام ماند.

از سال 1387 به دليل اهميت نقش پدافند هوايي در حراست از آسمان كشورمان، بنا به دستور فرماندهي معظم كل قوا، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) آجا» به عنوان بخش مستقلي از نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران آغاز به فعاليت كرد.

كتاب‌هاي «خاطرات و خطرات» و «قدر تشنگي» كه سال گذشته(1391) از سوي پژوهشگران قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) آجا منتشر شد، نخستين‌ آثاري بود كه پس از استقرار اين مركز، از نقش با اهميت پدافند نيروي هوايي در سال‌هاي دفاع مقدس سخن مي‌گفت. از آن پس، هم‌گام با اهميت يافتن هر چه بيشتر پدافند هوايي، كتاب‌‌هاي ديگري به كوشش محققان مركز مطالعات قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) آجا در زمينه نقش پدافند در دفاع مقدس منتشر شده‌‌ كه از اين ميان، شش اثر به قلم رضا جهانفر تاليف شده‌ است و دو كتاب وي هم اكنون مراحل پاياني انتشار را سپري مي‌كند.


آقاي جهانفر، با توجه به اين‌كه مدت‌‌ها از پايان جنگ تحميلي عراق عليه ايران سپري مي‌شود، چه ضرورتي براي پرداختن به دفاع مقدس كشورمان در برابر متجاوزان بعثي وجود دارد؟
كشور ما به صورت ناخواسته درگير جنگي شد كه بخش اعظمي از سرنوشت و هويت نسل گذشته، امروز، فردا و آيندگان ما را تحت تاثير قرار داده و مي‌دهد. «دفاع مقدس» كه بر اساس اعتقادات اقشار و طبقات مختلف اجتماعي با اهداف مختلف شكل گرفت، سبب حضور آنان در جبهه‌ها شد. در پشت جبهه‌، حتي كودكان مدارس ابتدايي به صورت‌هاي مختلف درگير جنگ بودند. براي مثال، قلك‌هايي به دانش‌آموزان داده مي‌شد كه با ذخيره پس‌انداز خود به فرايند دفاع از كشور كمك كنند. از سوي ديگر، هنوز جانبازان ما درگير جراحت‌هاي ناشي از جنگند. هنوز در ابعاد مختلف صنعتي، اقتصادي، فرهنگي و حتي سياسي آثار جنگ باقي مانده است. بنابراين، جنگ يك مساله فراگير در جامعه ما بود كه تا سال‌ها اثر آن باقي خواهد ماند و بايد به آن پرداخته شود.

شما چطور به موضوع جنگ تحميلي عراق عليه ايران و به‌ويژه نقش پدافند در دفاع مقدس علاقه‌مند شديد؟
نخستين نوشته‌ها و مقاله‌هاي من با ترجمه آغاز شد. مطالعاتي هم در زمينه فرهنگ و دستاوردهاي

حاصل كار پژوهشگران حوزه دفاع مقدس پدافند هوايي، به زبان‌هاي انگليسي، فرانسه و عربي در سال آينده ارايه خواهد شد

معنوي و آسيب‌هاي فرهنگي داشته‌ام. با ورود به بحث جنگ تحميلي عراق عليه ايران، اين موضوع آن‌قدر برايم جذابيت داشت كه تمامي فعاليت‌هاي گذشته‌ام را رها كردم و به گفت‌وگو و مصاحبه با رزمندگان و تاثيرگذاران دفاع مقدس پرداختم و نتايج خوبي هم دريافتم.

قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) آجا چگونه از محققان علاقه‌مند به اين حوزه حمايت مي‌كند؟
از سال 1387 كه با تدبير فرماندهي معظم كل قوا و مقام معظم رهبري، قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) آجا به عنوان نيرويي مستقل استقرار يافت، فعاليت‌هاي گسترده‌اي در نشر مقالات و كتا‌ب‌هايي درباره عملكرد پدافند هوايي در نشريات، جرايد و فضاي مجازي صورت گرفت كه پشتوانه آن بيانات فرمانده معظم كل قوا در باره نقش پدافند هوايي است. «امروز پدافند هوايي در اولويت اول است» نمونه‌اي از فرمايشات ايشان در اين زمينه محسوب مي‌شود. پيش از استقرار قرارگاه پدافند هوايي به‌ عنوان نيرويي مستقل، فعاليت‌هاي زيادي در خصوص عملكرد پدافند هوايي در دفاع مقدس منتشر نشده بود و مطالب ناگفته فراواني از عملكرد پدافند وجود دارد. اين مطالب ناگفته سبب شد بسياري از نويسندگان با پشتيباني و حمايت سلسله مراتب فرماندهي پدافند، احساس مسووليت كنند و به اين حوزه جلب شوند. از فروردين سال 1390 شبكه محققاني با استعداد صدها پژوهشگر، مترجم و نويسنده فعال شد كه بخشي از اين نويسندگان به فعاليت در حوزه دفاع مقدس مشغولند و به عنوان محقق، نويسنده و مترجم ابعاد مختلف جنگ تحميلي عراق عليه ايران و سهم پدافند در اين زمينه را مورد بررسي قرار مي‌دهند. حاصل كار اين پژوهشگران ارايه آثار ترجمه شده به زبان‌هاي انگليسي، فرانسه و عربي در حوزه دفاع مقدس پدافند هوايي در سال آينده خواهد بود. در واقع آثاري كه تاكنون به زبان فارسي تاليف شده‌، به زبان‌هاي ديگر هم ترجمه مي‌شود. پدافند هوايي اين پژوهشگران را مورد حمايت‌هاي تحقيقي، پژوهشي و مادي قرار مي‌دهد.

مهم‌ترين منابع تاليفي آثار در حوزه پدافند هوايي چيست و چه موانعي براي بهره‌گيري از آن‌ها وجود دارد؟
آثار تاليف شده بر اساس اسناد عملكرد پدافند هوايي در سال‌هاي دفاع مقدس، مصاحبه‌هاي انجام شده با پيشكسوتان نيروهاي مسلح و ساير منابع منتشر شده است. علاوه بر اين، به تاريخ شفاهي نيز توجه شده است. با وجود همكاري‌هايي كه ميان پدافند و نهادها و سازمان‌هاي مرتبط وجود دارد و زمينه‌هاي انتشار آثار را هم تسهيل مي‌كند، مانع خاصي جهت بهره‌مندي از منابع وجود ندارد. در حوزه تاليف آثار در حوزه نقش پدافند در سال‌هاي جنگ تحميلي عراق عليه ايران، كتاب‌هاي تاليفي از سوي نويسندگان خارجي هم مورد بررسي قرار مي‌گيرد. در سال‌هاي اخير، تحقيقات متعددي درباره جنگ عراق عليه ايران از سوي محققان ساير كشور‌ها انجام و كتاب‌هاي زيادي نيز از سوي آن‌ها منتشر شده است كه رصد آن‌ها خالي از لطف نيست. براي مثال «آنتوني كردزمن» و «ابراهام واگنر» در كتاب «درس‌هاي جنگ مدرن» به مسايل جنگ عراق عليه ايران پرداختند همچنين برخي از فرماندهان ارتش عراق نيز از سال‌ها قبل خاطرات خود را منتشر

يكي از مهم‌ترين وجوه تاثيرگذاري بر فرهنگ‌ها و مردم كشورهاي ديگر، نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس ايران است

كردند كه «وفيق السامرايي» يكي از آن‌هاست. تعدادي از اين كتاب‌ها به فارسي ترجمه شده و در بازار نشر موجود است و مي‌توان به عنوان منبع از آن‌ها بهره گرفت.

شما به ترجمه آثار حوزه پدافند اشاره كرديد. چه ضرورتي براي ترجمه اين آثار وجود دارد؟
به يقين ابعاد مختلف جنگ تحميلي عراق عليه ايران هنوز براي كشور‌هاي ديگر به خوبي بازگو نشده است و بايد دانست كه يكي از مهم‌ترين وجوه تاثيرگذاري بر فرهنگ‌ها و مردم كشورهاي ديگر، نشر ارزش‌هاي دفاع مقدسمان است. از راه فرهنگي مي‌توان مظلوميت كشورمان در جنگ را بيان كرد. موضوع‌ها و مسايل مربوط به پدافند به دليل شناخته شده بودن علوم نظامي در بخش هوانوردي و نيز تدريس رشته‌هايي مانند مهندسي هوا فضا، مهندسي پرواز، مراقبت پرواز و... در دانشگاه‌هاي غير نظامي دنيا (از جمله ايران)، براي مردم دنيا ملموس‌تر است بنابراين از اين راه با سهولت بيشتري مي‌توان به انتقال فرهنگ دفاع مقدس پرداخت. البته ابعاد ديگري نيز وجود دارد كه بازگويي آن بيان مظلوميت ماست. به عنوان مثال، وقتي در كتاب «قدر تشنگي» براي اولين بار تلاش افسران رادار پدافند هوايي جمهوري اسلامي ايران براي نجات هواپيماي حامل وزيرخارجه الجزاير از چنگ جنگنده‌هاي ارتش صدام و ددمنشي خلبانان بعثي عراقي در مورد اصابت قرار دادن هواپيماي حامل وزير الجزايري در بيرون از مرز هوايي كشورمان مشخص شد، ابهامات اين مساله هم برطرف شد.

به عنوان يك پژوهشگر حوزه جنگ، چه ويژگي‌هايي از پدافند هوايي كشورمان را در سال‌هاي دفاع مقدس نسبت به ديگر كشور‌ها متمايز مي‌دانيد؟
مهم‌ترين ويژگي پدافند هوايي كشورمان، «ايستادگي و مقاومت» آن بود. پدافند هوايي كشور ما در طول جنگ تحميلي عراق عليه ايران، در برابر كشوري ايستاد كه سه بار نيروي هوايي خود را با كمك بيگانگان تجديد ساختار كرد. در كتاب «خاطرات و خطرات» فهرستي از كشور‌هايي را آورده‌ايم كه در سال‌هاي جنگ به كشور عراق در تجهيز نيروي هوايي و پدافند هوايي كمك كرده‌اند. در اين كتاب، جدول‌هايي از فهرست تجهيزات آن‌ها چون بالگرد، موشك‌هاي هوا به هوا، هوا به سطح و... ارايه شده است. كشورهاي مختلفي چون شوروي سابق و فرانسه مهم‌ترين تجهيزات خود را در زمينه نيروي هوايي در اختيار بعثي‌ها قرار دادند. «پروژه سعدون» يكي از كمك‌هاي فرانسه براي تجهيز نيروي هوايي اين كشور بود كه طي آن قرار بود خط توليد جنگنده «ميراژ» در عراق راه‌اندازي شود و به اين وسيله، جنگنده‌هاي متجاوز عراقي كه به‌ صورت مكرر از سوي دفاع هوايي جمهوري اسلامي ايران مورد هدف قرار مي‌گرفت را بازسازي و ترميم كنند. افتخار پدافند هوايي اين است كه در سال‌هاي دفاع مقدس به ابتكار فرماندهان بزرگي مانند شهيد سرلشكر ستاري، بدون اين‌كه از جانب كشور خاصي حمايت شود، در برابر نيروي هوايي عراق و در حقيقت مقابل عصاره نيروي هوايي ده‌ها كشور مختلف، ايستادگي و مقاومت كرد. شبكه فرماندهي و كنترل پدافند هوايي در آن سال‌ها موفق شد با انسجام تجهيزات و سامانه‌هاي مختلف دفاع هوايي، يك دفاع منسجم را در برابر نيرو‌ي هوايي

در كتاب «قدر تشنگي» براي اولين بار تلاش افسران رادار پدافند هوايي جمهوري اسلامي ايران براي نجات هواپيماي حامل وزيرخارجه الجزاير از چنگ جنگنده‌هاي ارتش صدام ثبت شد

عراقي به نمايش بگذارد. موفقيت «دفاع هوايي» ما در سال‌هاي دفاع مقدس به ‌اندازه‌اي بود كه بيگانگان نيز از آن ياد كردند. در كتاب «خاطرات و خطرات» به اين موضوع پرداخته‌ايم. شدت حمايت كشورهاي مختلف از نيروي هوايي عراق به گونه‌اي بود كه حتي تعداد بسياري از خلبانان و تكنسين‌هاي جنگنده‌هاي عراقي هم از كشور‌هاي حامي بودند. «وفيق السامرايي» رياست وقت بخش ايران در استخبارات عراق، پس از پناهنده شدن به كشور انگلستان، كتابي با نام «ويراني دروازه شرقي» نوشت كه در آن به حمايت بلوك شرق و غرب از عراق اعتراف كرد.

آيا كاربست عبارت «دفاع هوايي» مفهوم خاصي را القا مي‌كند؟
بر تعريف عنوان «دفاع هوايي» تاكيد دارم. زيرا دفاع هواييِ هواپايه، دفاع هواييِ زمين‌پايه و دفاع هواييِ درياپايه، در كنار هم تحت پوشش «شبكه فرماندهي و كنترل» در پدافند هوايي كار دفاع هوايي را انجام مي‌دهند. عملكرد موفقيت‌آميز دفاع هوايي و در واقع «شبكه فرماندهي و كنترل پدافند هوايي» در طول جنگ تحميلي عراق عليه ايران سبب شد كه كشور فرانسه چندين فروند از جنگنده‌هاي «سوپراتاندارد» خود را به همراه خلبان به كشور عراق اجاره دهد. اين جنگنده مختص كشور فرانسه بود و كشور ديگري آن را در اختيار نداشت. جنگنده «ميگ- 25» كه پيشرفته‌ترين و بلندپروازترين و پس از «اس آر -71»، سريع‌ترين هواپيماي جهان در آن سال‌ها بود، از سوي شوروي سابق در اختيار عراق گرفت. اين جنگنده با خلبانان آلمان شرقي و روسي مدرسه و خانه‌هاي مردم ايران را بمباران مي‌كرد كه در كتاب «شانه به شانه با خورشيد» تصاوير آن ارايه شده است. اين در شرايطي بود كه كشور ما در تحريم به سر مي‌بُرد و امكان خريد هواپيما را نداشت. اما پيشكسوتان پدافند هوايي با «دفاع هوايي منسجم» در برابر نيروي هوايي چند مليتي عراق ايستادگي كردند. در كتاب‌هاي منتشر شده مركز مطالعات پدافند، اسناد و تصاوير ويژه‌اي از شهيدان دانش‌آموز تهراني، دزفولي و... را ارايه كرديم كه مظلومانه بمباران شده بودند و اين‌ها حاصل قرار گرفتن نيروي هوايي مجهز و با تكنولوژي پيشرفته در اختيار انسان متجاوز و مستبدي به نام «صدام» بود.

كتاب‌ها و آثار منتشر شده در اين زمينه را در چه حدي ارزيابي مي‌كنيد؟
كار‌هاي فرهنگي كه در اين زمينه انجام شد، خوب اما در مقايسه با سرمايه‌گذاري فكري كه ديگر كشور‌ها در حوزه جنگ انجام مي‌دهند، بسيار ناچيز است. كشورهاي مختلف درگير جنگ در دنيا، سرمايه‌گذاري وسيعي براي تبليغ عملكرد خود انجام دادند. برخي از اين كشورها آغازگر جنگ با ديگران بودند. اين درحالي است كه ما آغازگر جنگ نبوديم. ما مورد حمله قرار گرفتيم و اين مساله را تمام دنيا و پنج كشور عضو شوراي امنيت (كه كمتر در يك موضوع واحد اتفاق نظر دارند) پذيرفته‌اند. با در نظر داشتن اين موضوع، نياز است كه نسل فعلي با نگاه دقيق‌تر جنگ تحميلي عراق عليه ايران را بازخواني كند و به شناسايي ابعاد مختلف جنگ بپردازد. در كشور ما هنوز ناگفته‌هاي زيادي از جنگ باقي است.

شايد يكي از ناگفته‌هاي جنگ، تخلف نيرو‌هاي آمريكايي از قوانين بين‌المللي و مورد هدف قرار دادن هواپيماي مسافربري ايراني باشد. آيا اين موضوع مورد تحقيق پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص)

در كتاب «خاطرات و خطرات» فهرستي از كشور‌هايي را آورده‌ايم كه در سال‌هاي جنگ به عراق در تجهيز نيروي هوايي و پدافند هوايي كمك كرده‌اند

قرار گرفته يا در كتابي ابعاد آن شرح داده شده است؟
مورد هدف قرار دادن هواپيماي مسافربري ايراني (كه 66 كودك در آن حضور داشتند) از سوي ناو جنگي «وينسنس» آمريكا و به وسيله موشك‌هاي پيشرفته استاندارد «SM2» آنقدر تنفرآميز بود كه در بيشتر مطالب منتشر شده در اين خصوص، به ابعاد عاطفي ماجرا پرداخته شده است و فقط در تعداد كمي از مطالب و مقالات به ابعاد فني اين ماجرا اشاره شده است. پيشتر در مقاله‌اي به «عملكرد ناو وينسنس در بخش پدافند هوايي» پرداخته شد و با همكاري مركز مطالعات قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) در آينده نزديك، كتابي در اين ‌زمينه منتشر مي‌شود كه به بررسي بيشتر ابعاد اين فاجعه خواهد پرداخت.

برخي از كارشناسان بر نگاه جامعه‌شناسانه به مقوله جنگ تاكيد دارند. نگاه شما هم در كتاب «اولويت اول» به نگاه جامعه‌شناسانه نزديك است. ديدگاه شما در اين زمينه چيست و اين نگاه چطور مي‌تواند به نقش پدافند هوايي در سال‌هاي دفاع مقدس تسري يابد؟
برخي از فلاسفه مي‌گويند كه تاريخ بشر، چيزي جز تاريخ جنگ‌ها نيست. نقاط عطف زندگي بشر در جنگ‌هاست. شخصيت‌هايي كه از دل تاريخ بيرون مي‌آيند، مثبت يا منفي، متاثر از جنگ هستند و بشر روش‌هاي گوناگوني را براي جنگ پيش مي‌گيرد. وقتي اين روش‌ها نظام‌مند مي‌شود، راهبردي را در ذهن بشر متبلور مي‌كند كه بر اساس آن راهبرد، تاكتيك‌ها را تعريف مي‌كند. جنگ‌ها عليه كشور ما در دوره‌اي زميني بودند. مانند حمله اسكندر به ايران، سال‌ها بعد و با تغيير راهبرد نبرد، بريتانيا از راه دريا به كشورمان تجاوز كرد اما از جنگ جهاني دوم به بعد استراتژي تازه‌اي بر نبرد‌ها حاكم شد و آن، بهره‌گيري از هواپيما در جنگ‌ها بود. رفته رفته، راهبرد «نبرد هوايي» در ذهن‌ها متبلور شد تا آن‌جا كه در دهه 1990 آمريكا حمله اول خود به عراق را بر اساس همين راهبرد تعريف كرد و مراكز با اهميت فرماندهي و كنترل، اقتصادي و نظامي را با انواع هواگرد مورد حمله قرار داد. سپس سربازانش را درگير جنگ زميني با عراق كرد. ابعاد متفاوت بروز جنگ را در كتاب «اولويت اول» مورد بررسي قرار دادم. اين كتاب به بررسي تغيير راهبردها از نبرد زميني به نبرد هوايي مي‌پردازد. در نتيجه اين تغيير راهبرد، شيوه دفاع نيز تغيير كرد و پدافند هوايي بيش از پيش اهميت يافت. در خصوص نگاه جامعه‌شناسانه بايد بگويم كه اين نگاه به معناي نگاه همراه با شيوه‌هاي علمي در روش تحقيق است. كشور ما گرفتار طولاني‌ترين جنگ قرن بيستم بود كه زواياي آن بايد بررسي شود. مهاجرت‌ها از استان‌هاي جنگ‌زده به ساير استان‌ها، اقتصاد جنگ، تجهيزات جنگ، ابتكارات جنگ، خودِ مردم، كنش‌ها و واكنش‌هاي آن‌ها در طول جنگ از جمله موضوع هاي قابل بررسي‌ است. راهبرد نبرد هوايي اهداف تازه‌اي را در جنگ دنبال مي‌كند. براي مثال، يكي از اهداف بمباران، ايجاد نارضايتي در مردم است كه در جنگ جهاني دوم، در كشور آلمان در نتيجه بمباران، نارضايتي افزايش يافت اما اين مساله در ايران به گونه ديگري بود. هر شهري كه بمباران مي‌شد، مردم همبستگي بيشتري از خود نشان مي‌دادند. حتي در اعزام نيرو به جبهه تلاش بيشتري داشتند. بايد بررسي

گروه دفاع مقدس خبرگزاري كتاب ايران به عنوان بخش با اهميتي از چرخه نشر ارزش‌هاي اين حوزه، گروهي شناخته شده است

شود اين مردم چرا متفاوت از ديگر مردمان بودند. شناخت روحيه مردم در زمان جنگ به حفظ آن روحيه در شرايط فعلي كمك خواهد كرد. آن روحيه و باورها براي هميشه مورد نياز اين كشور است. آن سرمايه اجتماعي بالا و مثال‌زدني، آن همبستگي فراموش نشدني نياز هميشگي كشور است. در جنگ جوانان آذري، كُرد، لُر، مازندراني، گيلكي و... از اقصي نقاط كشور در خوزستان و كردستان حضور يافتند و از كشور دفاع كردند. نگاه جامعه‌شناسانه به حفظ ارزش‌ها، باورها، اعتقادات و نيز تجزيه و تحليل صحيح‌تر مي‌انجامد. ضمن اين‌كه «جامعه شناسي جنگ» يا «پالمولوژي» خود مبحثي جدا و مختص به جنگ است.

در خلال صحبت‌هايتان به نقش همه اقشار جامعه در دفاع مقدس، نقش كودكان در اين زمينه و آسيب ديدن آن‌ها در نتيجه بمباران اشاره داشتيد. ضرورت آشنا شدن كودكان امروز با عملكرد پدافند هوايي كشور چيست؟
مي‌توان به صراحت گفت كه امروز با وجود انواع رسانه‌ها، ديگر خانواده به تنهايي، پرچم‌دار تعليم و تربيت فرزندان نيستند. اگر قرار است كه كودك امروز با ارزش‌هاي سال‌هاي پيش مصونيت يابد، ترويج فرهنگ دفاع مقدس مي‌تواند بسيار تاثيرگذار باشد. بر اين اساس، زيربنايي‌ترين اقدام فرهنگي در اين زمينه، نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس، تاليف كتاب‌هاي گوناگون و انتقال فرهنگي دفاع مقدس حوزه پدافند به كودكان است. قرارگاه پدافند‌ هوايي خاتم‌الانبيا(ص) هم مي‌كوشد تا در همين راستا گام بردارد. نگارش براي كودكان سخت‌تر از نگارش براي بزرگسالان است. سختي كار در يافتن زبان مناسب ارتباطي و بعد هم اقناع كودك است. اين كه چگونه مي‌خواهي قهرماني از سال‌هاي دفاع مقدس براي كودك ترسيم كني كه جاي قهرمانان كذايي كودك امروز و متاثر از نفوذ رسانه - چون «باب اسفنجي»، «باربي» و... - را بگيرد؟ سخت است و البته مي‌دانيم كه پس از موفقيت، ماندگاري قهرمان در ذهن كودك، ارمغان تلاش خواهد بود. مركز مطالعات پدافند هوايي به عنوان متولي حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس در پدافند هوايي به صورت كاملا كارشناسي بر روي اين موضوع كار مي‌كند. برخي نويسندگان صاحب اثر، تاليف كتاب‌هايي را شروع كرده‌اند كه در آينده منتشر خواهند شد.

با سپاس از شما براي تاليفاتي كه در حوزه پدافند داشتيد و همين‌طور براي اين گفت‌و گو!
اطلاع رساني به موقع، يكي از مهم‌ترين خدمات پس از انتشار آثار دفاع مقدس محسوب مي‌شود. گروه دفاع مقدس خبرگزاري كتاب ايران به عنوان بخش با اهميتي از چرخه نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس، گروهي شناخته شده است. من و ديگر پژوهشگران اين حوزه همواره نخستين اخبار حوزه كتاب دفاع مقدس را از خبرگزاري كتاب ايران پيگيري مي‌كنيم و به خاطر اهتمامي كه اين گروه در خصوص معرفي كتاب‌هاي حوزه دفاع مقدس دارد، از شما سپاسگزاريم.

كتاب‌هاي «اولويت اول»، «خاطرات و خطرات»، «قدر تشنگي»، «شانه به شانه با خورشيد»، «چشمان آسمان »و «يك كوله بار از خاطرات سبز» آثاري‌اند كه تاكنون رضا جهانفر با همكاري فرامرز روح افزا، محمود حجامي، عباس فرج‌پور و فهيمه كرمي نوشته و از سوي نشر آجا، هيات معارف جنگ شهيد صياد شيرازي و نشر روناس روانه بازار نشر كرده است.

 

 
 
امتیاز دهی